Microsoft har just nu en kampanj där figurerna ur den amerikanska tecknade tv-komedin ”Family Guy” hjälper till att lansera nya operativsystemet Windows 7. Som en del av detta skulle Microsoft sponsra ett specialprogram med seriens skapare Seth MacFarlane, som gör rösten till familjefadern Peter Griffin, och Alex Borstein, som gör rösten till hustrun Lois. Programmet heter ”Family Guy Presents: Seth and Alex’s Almost Live Comedy Show”, verkar vara någon sorts halvrått sketchprogram och kommer sändas på FOX den 8 november.
Tanken var att Microsoft skulle sponsra detta reklamfria specialavsnitt som en återgång till 50- och 60-talets integrerade TV-reklam. Reklam för Windows 7 skulle vara en del av programmet, invävt i sketcherna.
Men nu har Microsoft ångrat sig. ”Vi valde ursprungligen att medverka i Seth och Alex show baserat på publiksammansättningen och den kreativa humorn i Family Guy”, sa en talesman för Microsoft i förra veckan, ”men efter att vi hade fått se en råversion av programmet stod det klart att innehållet inte stämde överens med varumärket Windows.”
Istället har filmbolaget Warner Bros. tagit över hela sponsringen och lanserar Guy Ritchies storfilm ”Sherlock Holmes” under programmet. Dock inte invävt i programmet, utan i mer normala reklamavbrott.
Kontentan av det hela är i alla fall att vi nu vet vilken publik som Warner Bros. främst riktar sin film mot – samma som publiksammansättning bland Family Guy-tittarna.