av Ted Bergman
Under 1800-talets sista årtionden kom anarkistiska idéer att leda till en ökad terroristisk verksamhet i de större kulturländerna.
Rörelsens anhängare, vilka framför allt riktade sina attentat mot statsöverhuvuden och politiker, hade ett särskilt starkt fäste i Ryssland där tsar Alexander II år 1881 dödades i ett anarkistiskt bombattentat.
I Sherlock Holmes-skildringen The Golden Pince-Nez kan vi läsa hur Professor Sergius Coram, vilken i Ryssland hade tillhört en revolutionär nihilistisk cell och där under press förrått både sina kamrater och sin hustru, lyckats fly till England där han 1894 till slut upphanns av ödet.
Centrum för de anarkistiska våldshandlingarna i Västeuropa var Paris. År 1894 blev den franske presidenten Francois Sadi-Carnot knivhuggen till döds av en italiensk anarkist och vi kan läsa hur Mr Holmes samma år i The Golden Pince-Nez ”uppspårar och anhåller boulevardmördaren Huret en bedrift som inbringar Holmes hederslegionen och ett personligt tackbrev från den franske presidenten”.
Även till andra sidan Atlanten spreds terrorismen. År 1901 sköts den amerikanske presidenten William McKinley ihjäl av en polskfödd anarkist. I Dr Watsons Holmes-berättelse The Red Circle (av flera bedömare utspelad 1895) kan vi läsa hur den grymme och jättelike italienaren Guiseppe Gorgiano, ledaren för det hemliga sällskapet The Red Circle (en avläggare av det revolutionära sällskapet Carbonari), genom mord och sprängattentat pressar välbärgade New York-bor på pengar för sin verksamhet.
För den som vill uppleva liknande magiska, senviktorianska London-miljöer vill jag rekommendera de händelser som utspelas 1886, d v s ett år före publiceringen av den första Holmes-skildringen A Study in Scarlet, och som beskrivs i Joseph Conrads bok The Secret Agent (Anarkisten). I Dr Watsons berättelse The Second Stain, vars händelser Brend och Baring-Gould daterar till 1886, namnger Mr Holmes som bekant tre utländska agenter: Oberstein, La Rothiere and Eduardo Lucas.
I Joseph Conrads samhällsskildring av detta London – världens huvudstad och tolerant fristad för politiskt oliktänkande – riktas ett sprängattentat mot The Royal Greenwich Observatory – en stark symbol för det brittiska världsherraväldet.
Romanens huvudperson är den i grunden viljelöse Mr Verlock, som med sin hustru driver en pornografisk butik i ett av stadens slumdistrikt. Parallellt med att han leder en terroristcell fungerar han även som informatör åt polisen och är som hemlig agent knuten till en utländsk ambassad
I romanens rika, briljant tecknade persongalleri möter läsaren även Verlocks hustru Winnie, som successivt tar över rollen som romanens huvudperson, samt den skarpsinnige chief inspector Heat vid Londons Special Crime Department som leder polisen framgångsrika arbete.
Conrad skapar en engagerande atmosfär – tänk Dickens, tänk Doyle, tänk Dostojevskij. Själv upplever jag staden, suggestivt skildrad med sin dimma, sina hästdroskor och sina eländiga fattigkvarter, som en egen karaktär i berättelsen
Handlingen, som till en början flyter ganska sakta, ökar småningom takten i denna klasiska roman där Joseph Conrad (f ö jämngammal med Doyle) med en underton av medkänsla och ironisk humor skildrar hur de inblandade personernas ödesstyrda handlingar leder mot en oundviklig tragedi.
(THE SECRET AGENT från 1907 har på svenska fått titeln ANARKISTEN. Den ska dock ej förväxlas med en novel av Conrad med just titeln AN ANARCHIST.
När Alfred Hitchcock år 1936 spelade in en inte särskilt texttrogen filmversion av THE SECRET AGENT kallade han den SABOTAGE. Hitchcocks film SECRET AGENT från samma år grundas däremot på W.Somerset Maughams roman ASHENDEN:OR THE BRITISH AGENT från 1928 )