![]() |
|
DEN SVENSKA SAJTEN OM SHERLOCK HOLMES OCH HANS VÄRLD Hemsida Webbmaster: Mejla gärna
till The Baskerville
Hall Club of Sweden
|
MAGASINET - NR 1 | MAJ 2005 Granada Televisions "The Adventures of Sherlock Holmes" - en tillbakablick av Morgan Malm
"It took God only six days to create Heaven and Earth. By comparison,
Våren 1984 visade brittiska ITV de första av tretton timslånga dramatiseringar av sir Arthur Conan Doyles noveller om Sherlock Holmes. The Adventures of Sherlock Holmes presenterade den moderna TV-publiken för Holmes och Watson på ett sätt som aldrig gjorts tidigare. Filmerna var påkostade, trogna Conan Doyles originalhistorier och Holmes och Watson gestaltades för en gångs skull som Conan Doyle beskrev dem. Serien var föredömlig på alla sätt och vis, och blev en sådan framgång, att bolaget som producerat den, Granada Television, skulle uppmuntras att, under de kommande tio åren, göra sammanlagt 41 dramatiseringar av Conan Doyles historier. Tjugo år efter att serien hade premiär på brittiskt TV, är den fortfarande lika populär. När den nu för första gången finns tillgänglig i en svensk DVD-utgåva, är det ett lämpligt tillfälle att se tillbaka till seriens födsel och utforska vad som gör The Adventures of Sherlock Holmes till, som Alan Barnes skriver, den otvivelaktigt viktigaste serien dramatiseringar av historierna om Sherlock Holmes för TV. (2) "Den ultimata tributen!"
Seriens framgång hos holmesianer var logisk: det var Conan Doyles och Sidney Pagets (3) Sherlock Holmes. Seriens producent, Michael Cox, hade redan 1980 lagt fram förslaget att filma de bästa av Conan Doyles historier om Sherlock Holmes. Lyckligtvis gillade Granadas VD David Plowright idén. Granada hade just haft stora framgångar med dramatiseringen av Evelyn Waughs Brideshead Revisited med Jeremy Irons och Anthony Andrews i huvudrollerna. Serien var banbrytande genom att helt ha filmats på sexton millimeters film. Jämfört med videofilm ger det förbättrad bildkvalitet och större möjligheter att sälja produkten utomlands, och Plowright ville att även Sherlock Holmes-serien skulle spelas in på riktig film. Han föreslog också Irons eller Andrews som Sherlock Holmes, men Cox var tveksam. Plowright lär då ha sagt: "Någon som Jeremy Brett, då".
Medan Brett kröp under skinnet på Holmes, ägnade sig Cox åt andra aspekter av produktionen. Tidigt kallade han in en veteran inom brittisk TV, John Hawkesworth, som huvudsakligen ansvarig för manuskripten. Historierna valdes utifrån dem som blivit fria för allmänheten 1981. I USA var ännu några historier skyddade av upphovsrätten, och eftersom filmerna gjordes med tanke på att säljas till amerikansk TV, hade man ett något mer begränsat antal historier att välja mellan, nämligen A Study in Scarlet, The Sign of Four, The Hound of the Baskervilles, samt The Adventures, Memoirs och Return of Sherlock Holmes. Ursprungligen övervägde man att börja med att filma de tre första romanerna. Med tanke på den långa tillbakablicken i A Study in Scarlet, och att det rivaliserande bolaget Mapleton Films just då filmade The Sign of Four och The Hound of the Baskervilles, valde Cox och Hawkesworth emellertid att enbart satsa på Conan Doyles noveller och att börja med A Scandal in Bohemia och sluta med The Final Problem, som Conan Doyle själv gjort. Efter att separat ha gjort upp listor på de historier de ville filma, och funnit att de i stort stämde överens, inledde Hawkesworth arbetet med att ta fram manuskripten.
I Conan Doyles anda En stor del av framgången hos såväl kritiker som Sherlock Holmes-fantaster Cox ambition dramatiseringarna skulle vara så trogna Conan Doyles original som möjligt. En mindre avvikelse är det medvetna beslutet att inte följa den enormt komplicerade kronologin i historierna. Allvarligare är kanske det faktum att man avstått från att låta Watson gifta sig. Detta kan tyckas upprörande men att Holmes och Watson delar rum på Baker Street genom hela serien stärker vår uppfattning att vänskapsbanden mellan dem var mycket starka. Detta var en serie dramatiseringar, inte slaviska återgivningar av historierna, och då var vissa ändringar var nödvändiga.
I de första filmerna har manusförfattarna endast tagit sig mindre friheter, som att hämta Holmes och Watsons diskussion om detektivens kokainmissbruk från The Sign of Four, för att skapa en informativ inledning i A Scandal in Bohemia, och att stärka slutet genom att visa hur Irene Adler kastar det komprometterande fotografiet i Atlanten. I The Crooked Man har författaren, Alfred Shaughnessy, avsevärt förbättrat historien genom att strukturera om den så att militärläkaren Watson kommer till Holmes med fallet och de båda löser det tillsammans. Få torde invända mot dessa förändringar. Det finns dock mer kontroversiella förändringar. The Greek Interpreter visade sig vara för kort för att fylla ut drygt femtio minuters TV, och dessutom ansågs slutet vara något av ett antiklimax. Brottslingarna flyr utomlands och omkommer senare. Det är lätt att förställa sig hur Conan Doyle, sena eftermiddagar när skrev för att hinna med en deadline, ibland tyckte att han kunde låta de sista trådarna lösas utanför historiens ramar. I Granadas version hinner rättvisan, i form av Holmes, Watson och Mycroft, emellertid upp mördarna på ett tåg på väg mot kontinenten, vilket tjänar till att ge historien en rundare och mer tillfredsställande form. Ett ändrat slut fick även The Norwood Builder. I originalet visar det sig ju att byggmästare Oldacre iscensatt mordet på sig själv, bränt ett djur för att lämna spår av att någonting levande eldats upp i brädgården, och medvetet riktat misstankarna mot MacFarlane. Den stora svagheten i historien är naturligtvis att Holmes aldrig hade låtit lura sig av de organiska lämningarna i brädgården. I Granadas version har man därför låtit Oldacre mörda en luffare och lägga dennes kropp i brädgården.
"Men det är ju mr Sherlock Holmes!" (McMurdo i The Sign of Four) En av seriens största triumfer är Jeremy Bretts Sherlock Holmes. Bretts Holmes är fascinerande att iaktta: karismatisk men ibland arrogant, excentrisk, pendlade mellan hyperenergi och extrem lättja, atletisk, sårbar, humoristisk och mycket, mycket intelligent - i allt helt som Conan Doyle beskrev detektiven. Brett lyfter fram alla detektivens fel och brister och ser till att tittarna upptäcker dem också. Hans Holmes är högst mänsklig och slår hål på myten att detektiven skulle vara en övermänniska. Holmes kokainberoende används framgångsrikt för att framställa Holmes som en orolig excentriker, något av en konstnärssjäl, vilket understryker detektivens dubbla natur: till ytan stenkall, men innerst inne med ett känsloliv som är svårt att tygla. Allteftersom Brett grävde djupare i Holmes karaktär, utvecklade han detektivens alla karaktärsdrag, vävde in en del av sin egen personlighet i karaktären, och gjorde den sin egen. I dessa tidiga filmer framstår Brett ofta som en levande Pagetillustration: lång och smal, med mörkt bakåtkammat hår och en markant höknäsa. När Holmes i The Naval Treaty filosoferar om religionens betydelse inom detektivarbete, är Bretts en veritabel kopia av Pagets bild av detektiven. I The Speckled Band blir det särskilt tydligt i scenen då Holmes och Watson sitter i tågkupén på väg till Stoke Moran. Visserligen är förlagan hämtad från en annan historia, men intrycket av att detta är Sidney Pagets Holmes etableras likväl. Brett visar framgångsrikt på Holmes brutala rättframhet, hans skiftande humör och sinne för humor. "Du har verkligen skött det anmärkningsvärt dåligt", förklarar Holmes sedan Watson återvänt efter att ha spionerat på den ensamme cyklisten, för att sedan förklara punkt för punkt hur doktorn skulle ha handlat. "Skötte jag det verkligen 'anmärkningsvärt dåligt'?" frågar Watson förkrossad. "Ja", konstaterar Holmes. När Watson i The Blue Carbuncle uttrycker sin förvåning över att Holmes låter brottslingen löpa, fräser Holmes: "Jag är inte anställd av polisen för att uppfylla deras brister!" Men vi tvivlar aldrig på vänskapen mellan doktorn och detektiven. I ett underbart ögonblick i The Red-Headed League har Holmes och Watson lyssnat till Jabez Wilson historia, varpå de utbyter blickar och unisont brister ut i gapskratt.
Detektivens bohemiska vanor tydliggörs av Watson, som ingående beskriver hur Holmes, trots att han alltid var mycket korrekt klädd, ändå var en av de minst ordningsamma personer doktorn någonsin träffat. I The Naval Treaty har man tagit fasta på Watsons beskrivning och således finner vi mattan i vardagsrummet översållad med cigarettfimpar, fiolen slarvigt slängd på golvet och ett något snett V.R. (för Victoria Regina) utförd med revolverkulor på en vägg. Jeremy Bretts melodramatiska och bohemiska Holmes sammanfattas väl i filmens final, då Holmes ger Percy Phelps en chock genom att servera honom det försvunna flottfördraget, gömt under en stekhuv. Skådespelare
Sist men inte minst kommer vi till den man för vilken Holmes till slut omöjliggjorde tillvaron: professor Moriarty. Eric Porter är påfallande lik Sidney Pagets illustrationer av professorn och hans insats är en av de bästa i hela serien. Holmes och Moriartys verbala duell på 221B är en av de mest minnesvärda scenerna i alla de 41 filmerna. Nästa Reichenbach!
Flera andra ögonblick från filmen är dock värda att uppmärksamma, och tillsammans gör de att filmen blir en strålande avslutning på serien. I en laddad scen på 221B varnar Moriarty Holmes för att hindra professorns verksamhet i framtiden. Scenerna på Victoria Station och flykten från London är exceptionellt väl genomförda. När Holmes möter Moriarty på en smal gångbro invid fallen är beslutsamheten i bådas ansikten väl avspeglad. När Watson inser att Holmes inte fortsatt till Rosenlaui, försöker han att använda sig av Holmes metoder för att lista ut vad som skett, men det enda han förmår göra, är att krypa fram till kanten till avgrunden och desperat vråla sin väns namn: "Holmes! Hooolmes!!!" The Final Problem var en värdig avslutning på The Adventures of Sherlock Holmes; möjligen det mest framgångsrika försöket att dramatisera någon del av Conanen. Det ironiska var naturligtvis att Conan Doyle i The Final Problem avsåg ta död på Sherlock Holmes, men Michael Cox redan när serien visades var i full färd med att planera detektivens återkomst i The Empty House - den första filmen i Granas serie The Return of Sherlock Holmes. Så den som sörjer i slutet av The Final Problem kan glädjas åt att Sherlock Holmes överlevnad är säkrad - dubbelt upp. *
Volym I: The Adventures of Sherlock Holmes (1984) Volym II: The Adventures of Sherlock Holmes (1985) Fotnoter: 1. R. Dixon Smith: Jeremy Brett and David Burke: An Adventure in
Canonical Fidelity (Nytryck).
|